Başarılı Bir Görev Dağılımı Nasıl Yapılır?
![]() |
İster ekip lideri, ister bir girişimci
isterseniz de herhangi bir yönetim halkasının üst pozisyonlarında olun, görev
dağılımı üretkenliğinizi azami seviyeye çıkarma, teslim tarihleri ve büyük iş
yükleriyle boğuşurken akıl sağlığınızı koruma konusunda size yardımcı olacak
anahtardır. Fakat sorun şu ki, birçok girişimci veya lider ya etkin görev
dağılımı yapmayı bilmiyor ya da yumurta kapıya dayanıncaya kadar görev
dağılımına gönülsüz yaklaşıyor.
Tıpkı diğer bütün
meziyetler gibi görev dağılımı da zamanla öğrenilip geliştirilebilecek bir
yetenek. Aşağıdaki yedi görev dağılımı stratejisini hayatınıza uygulayın çok
faydasını göreceksiniz
![]() |
Kendinize fazla yüklenmemeyi öğrenin |
Çoğu yeni patronun
veya girişimcinin yüzleştiği en büyük sorun kendi işlerini başkalarıyla
paylaşma yetersizliği. Bazen yapmakta oldukları işe kendilerini kaptıran bu
yöneticiler diğer insanlardan yardım almayı reddediyorlar. Bazen de yapılacak
işi etraftaki hiç kimsenin etkin şekilde icra edeceğine inanmıyor,
çalışanlarından şüphe duyuyorlar.
Mesele her ne olursa
olsun, önceliğiniz bu tutumdan kurtulmak olmalı. Küçükten başlayarak sadece
ufak görevlerinizi başkalarına dağıtın ve bunu zamanla bir alışkanlık haline
getirin. Bu sayede ekibinizi daha iyi tanıyacak ve işçilerinizle aranızdaki
güven bağını geliştirmiş olacaksınız. Deyim yerindeyse emekleye emekleye bu
alışkanlığı edinin. Unutmayın, ekibinizin başarılı olmasını istiyorsanız er ya
da geç görev dağılımı yapmak zorunda kalacaksınız.
![]() |
Sağlam bir öncelik sistemi oluşturun |
Görevler için bir öncelik sistemi geliştirin. Elbette bu sistem uzmanlık alanınıza, sektörünüze ve genellikle yaptığınız işlere göre değişiklik gösterecektir. Fakat görevleri gerektirdiği çaba ve yeteneği göz önünde bulundurarak en az dört kategoriye bölün. En çok yetenek gerektiren kategorideki görevleri kendinize, alt kategorilerdeki görevleriyse diğer kişilere tahsis edin. İşi halletmek için gereken çaba size hangi görevleri dağıtabileceğiniz konusunda rehberlik edecektir. Mesela, fazla çaba gerektiren ama o kadar da yetenek gerektirmeyen bir görevi başkasına vererek zaman tasarrufu yapmış olacaksınız. Sağlam bir öncelik sistemi oluşturmak görevlerinizin doğasını anlamanıza ve etkin biçimde görev dağıtımı yapmanıza yardımcı olacak.
Bu noktada tutarlı
olmak da son derece önemli. Yani, aynı türden bir işi sürekli aynı kişiye
verirseniz o kişi doğal olarak benzer işleri yerine getirme konusunda yetkin
hale gelecektir
![]() |
Yönergeleri ihmal etmeyin |
Yapılacak görevin
süreci size açık görünse de, dağıtacağınız her görev için yönergeler koymayı
unutmayın. Eğer yerine getirilecek görev için özel tercihleriniz varsa bu
tercihleri yönergede ayrıca belirtin. Şayet görevin teslim tarihi sıkıysa ya da
görevde vurgulanması gereken özel noktalar varsa bunları açıkça bildirin.
Görevin verildiği
andan itibaren ayrıntılar ve yönergeler hakkında bilgi sahibi olunması iletişim
kopukluklarının engellenmesine ve görevin daha etkin biçimde yerine
getirilmesine sebep olacaktır. Bu proaktif strateji sayesinde hem siz hem de
çalışanlarınız rahat edeceksiniz.
![]() |
Belirli bir görevi
ekibinizden kimsenin yapmaya yetisinin olmaması bu görevin kimseye
verilemeyeceği anlamına gelmiyor. Her ne kadar bazıları diğerlerine nazaran
daha kolay olsa da, çoğu meziyet öğrenilebilir. Dolayısıyla, görev dağılımı
sürecinin bir parçası olarak başkalarına bir şeyler öğretmekten çekinmeyin.
İlk birkaç görev için
gereğinden fazla zaman harcayacak olsanız da (çünkü çalışanınızı eğitmeniz
gerekecek) bunu bir yatırım olarak düşünün. Sahip olduğunuz yetenekleri
çalışanlarınıza aktararak gelecekte o kişilere benzer görevleri verme kapısını
açmış, nihayetinde onlara eğitim verirken harcadığınız zamanı misliyle tazmin
etmiş olacaksınız.
![]() |
Geri bildirim, görev
dağılımı sürecinin en önemli halkası ve bunu iki taraf da karşılıklı olarak
yapabilir. Eğer çalışanlarınız onlara verdiğiniz görevi hakkıyla yerine
getirdilerse onları herkesin içinde tebrik etmeyi ve övmeyi unutmayın. Tam
tersi, başarısız oldularsa onlara yapıcı eleştiriler yönlendirmekten
çekinmeyin.
Diğer taraftan
çalışanlarınızı yanınıza çağırarak yaptığınız görev dağılımı hakkındaki
düşüncelerini sizle paylaşmalarını sağlayın. Böylece onlara yeterli talimatları
verip vermediğinizi ya da doğru işleri doğru kişilere yönlendirip
yönlendirmediğinizi öğrenebilirsiniz.
Görev dağılımı yapmak
her zaman kolay olmayabilir, üstelik süreç de kimi zaman kesin hatlarla çizili
değildir. Fakat buna ne kadar erken başlarsanız görev dağılımını etkin biçimde
yapma yetiniz o kadar çabuk gelişecektir. Sürecin hiçbir zaman dört dörtlük
olmayacağını kabullenin. Ama tecrübelerinizden ders alarak her yeni görevde
bazı değişiklikler ve yenilikler yapmayı da göz ardı etmeyin.
Yorumlar